Kiedy zaczynamy wątpić w swoją twórczość? Może przez brak pewności siebie? „Włączanie” wewnętrznego krytyka, który usilnie chce udowodnić, że jesteś za stary, za młody, nieutalentowany, nie na miejscu? Może wtedy, kiedy boimy się pomyśleć inaczej niż zawsze lub jak wypada...
Tymczasem kreatywność to jedna z najbardziej przydatnych nam w życiu cech, która umożliwia elastyczne myślenie i otwiera drzwi na nowe doznania i wyzwania też. Odpowiednio pielęgnowana, pomaga kształtować wizje siebie ale i świata, w którym żyjemy, dorastamy czy pracujemy.
Świat pędzi. To nie ulega wątpliwości. Twórczość pomaga w nieszablonowym myśleniu, co z kolei przekłada się na umiejętność dostosowania do nowych okoliczności. Kreatywności można się nauczyć, dlatego trzeba ją rozwijać. Jak w każdym rozwoju potrzebujemy wsparcia i motywacji oraz miejsca, które umożliwi upust twórczych pomysłów.
Poddając siebie albo nasze dzieci postawie twórczej dajemy możliwość uzyskania lub chociaż ukierunkowania odpowiedzi na nurtujące nas pytania: Kim jestem? Co znaczę? Dokąd zmierzam? Czy potrafię? Czy chcę?
Dajmy sobie możliwość pobudzenia ciekawości, pomysłów i rozwijania pasji. Bez względu na to, co powie świat.
Karolina Kunt
Bibliografia:
- Wanda Matras-Mastalerz, Uczeń zdolny – szansa czy zagrożenie? Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia VII (2009)
- Krzysztof Jaśkiewicz, „Kreatywność, rozwój inteligencji emocjonalnej” - materiały szkoleniowe
- Małgorzata Adler, „Wspomaganie rozwoju kreatywności u dziecka w wieku przedszkolnym” - opracowanie