PRACOWNIA PLASTYCZNO-EDUKACYJNA DLA DZIECI
Pracownia odkrywania diamentów
PROWADZĄCA: AGNIESZKA GUMBIS
Cele ogólne:
Motto- zamek do drzwi szczęśliwości otwieramy kluczem poznania.
Zajęcia interdyscyplinarne zakładają, że nie oddzielamy od siebie literatury, plastyki, przyrody,muzyki, tak jak nie dzielimy człowieka na części składowe – mózg, nogę, serce i szkoły na polski,matematykę i przerwę. Rzeczy dzieją się pomiędzy, powstają w ruchu, w dynamicznym procesiezdarzania się.
Indywidualna droga życiowa powstaje poprzez odkrywanie siebie – tego kim jestem, moich mocnych i słabych stron, talentów, wartości, potrzeb czyli ukrytych diamentów. Wewnątrz każdego z nas tkwi potencjał, który należy jedynie wydobyć i pielęgnować po to, żeby stać się najlepszą wersją nas samych.
Wypełnianie obowiązków szkolnych, schematyczność, zamykanie w określonych ramach, uczenie się na pamięć. Wszystko to może blokować ciekawość, spontaniczność, emocje i chęć odkrywania.
Szkolny sposób przekazywania wiedzy nadal polega głównie na prowadzeniu wykładu przez nauczyciela. Choć zdarzają się nauczyciele pełni pasji i szkoły o alternatywnym sposobie przekazywania wiedzy i niestandardowych metodach pracy, ale stanowią mniejszość, a dostęp do nich jest ograniczony.
W twórczych działaniach aktywujemy różne struktury mózgu, wykorzystujemy zjawisko neuroplastyczności. Uczenie się nowych umiejętności stymuluje powstawanie nowych połączeńnerwowych w mózgu. Rozbudzamy ciekawość i chęć poznawania, a prowadzący ma za zadanie towarzyszyć i wspierać w rozwoju.
Rozumienie siebie jest punktem wyjścia do rozumienia innych, większej empatii i uczenia się współpracy w grupie, zamiast rywalizacji. Z nikim się nie ścigamy. Porównujemy się jedynie do siebie z wczoraj. Korzystamy z mądrości grupy. Poprzez komunikację z innymi wzbogacamy nasz świat o inne perspektywy i nowe spojrzenia. Jest to krok w kierunku akceptacji i zrozumienia.
Program zajęć warsztatowych (dostosowany do grupy wg umiejętności i wieku)
Aby uczestniczyć w warsztatach nie są potrzebne żadne umiejętności. Są skierowane do tych, którzy lubią eksperymenty, są ciekawi, myślą, że nie mają żadnych talentów i umiejętności, albo wręcz przeciwnie lubią być kreatywni, lepią, rysują, malują, kleją, wycinają..., dla wszystkich, którzy lubią przygody i twórcze spędzanie czasu z innymi.
I. grupa
wiek: 10-13 lat
wielkość: 8 osób
II. grupa
wiek - 6-9 lat
wielkość: 8 osób
Cel ogólny:
Rozwijanie wiedzy o szeroko pojmowanej sztuce oraz poznawanie siebie poprzez działania twórcze.
Cele szczegółowe:
- zdobywanie wiedzy i umiejętności z obszaru sztuki
- gromadzenie wiedzy o sobie i otaczającym świecie
- trening wrażliwości i uważności
- rozwój kreatywności
- rozwój zdolności manualnych
- spontaniczność, a rozwijanie umiejętności planowania i działania celowego
- rozwijanie pewności siebie,
- rozwijanie poczucia własnej wartości
- zabawa i miłe spędzanie czasu w grupie
Program zajęć:
- działania twórcze w pracowni i w terenie
- poznawanie sylwetek wybranych postaci z dziedziny sztuki
- poznawanie różnych okresów w historii sztuki
- poznawanie otoczenia, w którym żyjemy
- poznawanie różnych sposobów malowania i interpretowania rzeczywistości
- czym jest sztuka, sztuka w codziennym życiu, czy życie może być sztuką?
- sztuka, artysta – estetyka i zaangażowanie
III. grupa
Zajęcia dla najmłodszych mają program dostosowany do ich wieku. Dzieci uczestniczą w zajęciach wraz z opiekunem. Będzie to czas zabawy Twojej i Twojego dziecka. Twoja postawa otwartości, wrażliwości, ciekawości i chęć do eksperymentowania jest niezbędna, abyśmy wszyscy mogli twórczo i kreatywnie spędzać czas, poznawać i uczyć się nowych rzeczy. Pomóż wspólnie budować przyjazną i pełną zaufania atmosferę.
Dzieci 4-5 lat razem z osobą towarzyszącą
ilość osób: 5 dzieci + ich opiekunowie
Cel ogólny:
Wspieranie dziecka w jego naturalnym rozwoju. Stymulowanie i umożliwianie nabywania doświadczeń o sobie i otaczającym świecie.
Cele szczegółowe:
- Stymulowanie do rozwoju poszczególnych zmysłów, motoryki małej, równowagi, kreatywności, koncentracji, koordynacji, pamięci, pewności siebie, praksji, propriocepcji, świadomości własnego ciała.
- Budowanie relacji, bliskości, zaufania
- Radosne spędzanie czasu razem
Program zajęć:
- różne formy zabawy – artystycznej, statycznej, dynamicznej, relaksującej i wyciszającej,
- poprzez które będziemy trenować i stymulować do rozwoju poszczególne zmysły,
- motorykę małą, równowagę, kreatywność, koncentrację, koordynację, pamięć, pewność
- siebie, praksję, propriocepcję, świadomość własnego ciała.
- stymulowanie rozwoju manualnego
- nabywanie i trenowanie umiejętności, jak np. malowanie, rysowanie, nawlekanie, rozpinanie suwaków, guzików, sznurowanie, rozcinanie, rzucanie, łapanie i inne, które są podstawą do bardziej skomplikowanych czynności jakimi są pisanie, liczenie, koncentracja, budowanie relacji, odroczona nagroda, czyli nauka cierpliwości, odpowiedzialności, mądrej konsekwencji.
Wczesnodziecięce umiejętności pozwalają też na wykształcenie praksji (wyobrażania, planowania i wykonywania działań celowych), poczucia własnej wartości, twórczej wyobraźni, zaufania, umiejętności podejmowania i realizowania własnych decyzji w przyszłości.
Zajęcia są dostosowane do trzech grup wiekowych:
III 4-5 lat (z opiekunem)
II 6-8 lat
I 9-12 lat
Harmonogram zajęć ustalany po zamknięciu naboru:
- poniedziałek
- wtorek
- środa