Logo Bauhausu, projekt Oskar Schlemmer
Przed otwarciem Domu Praktyk Twórczych, podczas omawiania idei miejsca, jako jeden z głównych wzorów wymieniany był Bauhaus. Nie bez przyczyny.
Budynek Bauhasu w Dessau
W 1919 roku Walter Gropius założył w Weimarze uczelnię artystyczną - Staatliches Bauhaus - Dom Budownictwa. Manifest inauguracyjny kończył się słowami: „Chcemy stworzyć nową korporację rzemieślniczą, odrzucając klasową pychę, która nieprzebytym murem oddziela rzemieślników od artystów. Musimy wspólnie zapragnąć, wyobrazić sobie i przygotować nowy gmach przyszłości, harmonijnie łączący architekturę, rzeźbę i malarstwo”. Gropius wyrażał świadomą ambicję przywrócenia jedności wszystkich sztuk pod prymatem współczesnej architektury w imię konkretnych potrzeb współczesnej cywilizacji przemysłowej. Nawiązywał ideowo do średniowiecznych strzech budowlanych (Bauhütte) grupujących budowniczych katedr. W programie czytamy, że zadaniem Bauhausu, jako uczelni, miało być „duchowe, rzemieślnicze i techniczne przygotowanie twórczo uzdolnionych ludzi do samodzielnej pracy, szczególnie w dziedzinie budownictwa, oraz do praktycznych doświadczeń dotyczących budynków mieszkalnych i urządzania wnętrz, a także wzornictwa przemysłowego (…) Bauhaus dąży do koordynacji wszelkich wysiłków twórczych, by osiągnąć w nowej architekturze zjednoczenie szkolenia artystycznego i projektowania (design). Ostatecznym, choć odległym celem Bauhausu jest kolektywne dzieło - Budowla - w którym nie ma granicy między sztukami strukturalnymi a dekoracyjnymi”.
Otti Berger na balkonie Bauhausu, foto: Lotte Stam-Beese, 1930 / Kobiety na schodach, foto: T. Lux Feininger, 1928 / Oskar Schlemmer, Kobiety na schodach, 1932 / Lucia Moholy, Bauhaus, ok. 1928
Do postępowych przejawów w programie działania uczelni przypisać możemy na przykład: łączenie studiów teoretycznych z zajęciami praktycznymi, sztuki z produkcją przemysłową, próby pogodzenia przemysłu i rzemiosła - „uczłowieczanie” przemysłu, poznawanie właściwości materiałów, stosowanie modułów i form powtarzalnych, docenianie w projektach potrzeb psychologicznych i socjologicznych człowieka - obok ergonomii, podkreślanie roli świadomej kompozycji, interdyscyplinarność - praca w zespołach projektowych, docenianie potrzeby odpowiedniej praktycznej edukacji do odbioru pośród najmłodszych - Walter Gropius w programie doceniał szkoły Montessori, które miały stanowić „znakomite przygotowanie dla twórczego programu Bauhausu, ponieważ rozwijany jest w nich cały organizm ludzki”. Pośród studentów sporą, na tle innych uczelni, grupę stanowiły kobiety, obecne również pośród prowadzących zajęcia mistrzów. Z Bauhausem związani byli między innymi: Walter Gropius, Lyonel Feininger, Paul Klee, Oscar Schlemmer, Vassily Kandinsky, Laszlo Maholy-Nagy.
Zajęcia w autorskich pracowniach mistrzowskich architektury, rysunku, fresku, witrażu, metalurgii, stolarki i meblarstwa, scenografii, fotografii, tkactwa i materiałoznawstwa, garncarstwa, drukarstwa i introligatorstwa prowadzone były przez mistrzów-artystów (teoria) i mistrzów-techników (praktyka).
Haus am Horn w Weimarze
Wśród realizacji Bauhausu na pierwszym planie są obiekty architektoniczne: eksperymentalny dom Haus am Horn w Weimarze z 1923 roku - projektu Georga Muchego, zespół budynków drugiej siedziby Bauhausu w Dessau z lat 1925–1926, zaprojektowany przez Waltera Gropiusa (wnętrza projektowano i wykonano w warsztatach szkolnych) oraz domy mistrzów w Dessau - również projektu Waltera Gropiusa. Prócz tego postało wiele projektów i prototypów przedmiotów codziennego użytku, obiektów artystycznych i dekoracyjnych, projektów typograficznych i innych. Choć niekiedy mówi się o tak zwanym „stylu Bauhausu”, to trudno byłoby tutaj wyodrębnić jakieś cechy charakterystyczne. Powstawały tu po prostu dobre projekty i realizacje i podstawy współczesnej myśli projektowej, które dziś uznajemy za normę.
Marianne Brandt, imbryk metalowy, 1924 / Margarete Marks-Heymann, filiżanka, 1930
Szkoła prowadziła również działalność wydawniczą propagującą nowoczesne trendy w sztuce. W słynnej serii „Bauhausbücher” wydano podstawowe teksty z teorii sztuki nowoczesnej, np. Świat bezprzedmiotowy Malewicza, Szkicownik pedagogiczny Klee’go oraz prace Mondriana, Kandinsky’ego i innych.
Projekty przedmiotów codziennego użytku
Bauhaus przeniósł się w 1925 roku do Dessau, gdzie działał do 1933 roku, kiedy to padł ofiarą nazizmu i musiał zamknąć swoje bramy. Nie oznaczało to jak się okazało końca Bauhausu, który próbowano później w różnych miejscach i w różnej formie reaktywować. Wiele uczelni artystycznych i instytucji edukacyjnych bezpośrednio nawiązuje do idei Bauhausu, dzięki czemu widzimy jego wpływ na szkolnictwo artystyczne, zwłaszcza działające w sferze projektowania - w architekturze, wzornictwie i ogólnie - w projektowaniu produktu.
Zmieniło się również podejście twórców, przywiązujących odtąd dużą wagę do zagadnień psychologicznych i socjologicznych związanych z własnymi projektami i całościowego podchodzenia do projektowania. Przykładem może być twórczość architektoniczna Le Corbusiera, a na gruncie polskim - Zofii i Oskara Hansenów.
Dawne logo fundacji Bauhaus-Dessau
.
...i teraz przyjrzyjmy się Domowi Praktyk Twórczych:Znajdujemy się w domu - dawnej willi kostrzyńskiego przemysłowca Otto Wagenera - z wnętrzem odnowionym według projektu stworzonego w duchu Bauhausu, ale być może też holenderskiej grupy „De Stijl” i Kazimierza Malewicza (współpracujących na różnych ideowych poziomach z Bauhausem). Bauhaus nie powstał ani w Berlinie ani w Monachium - ówczesnych ośrodkach kultury, lecz w Weimarze i Dessau - miejscowościach o dużo mniejszym znaczeniu kulturalnym. Dom Praktyk Twórczych nie powstał w Warszawie, Poznaniu czy Gorzowie - powstał w Kostrzynie, czyli również na kulturalnej prowincji. Nie ma tu pracowni architektury, która w Bauhausie spajała wszystkie działania. Mamy jednak Dom, w którym jesteśmy. To jego architekturę właśnie budujemy naszą obecnością tutaj. Tworzymy go wspólnie: prowadzący zajęcia, osoby współtworzące działanie Domu - oraz uczestnicy. |
M. S.
Bibliografia
- Lakshmi Bhaskaran, Design XX wieku. Główne nurty i style we współczesnym designie, ABE Dom Wydawniczy, Warszawa 2006;
- Praca zbiorowa, Od Maneta do Pollocka. Słownik malarstwa nowoczesnego, Wydawnictwo Arkady, Warszawa 1973;
- Bożena Kowalska, Od impresjonizmu do konceptualizmu. Odkrycia sztuki, Wydawnictwo Arkady, Warszawa 1989;
- Elżbieta Grabska, Hanna Morawska (wybór i opracowanie), Artyści o sztuce. Od van Gogha do Picassa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1977;
- Przemysław Trzeciak, Przygody architektury XX wieku, Nasza Księgarnia 1974;
Źródło ilustracji: Wikimedia Commons
Zapraszamy do zwiedzania naszej strony i czytania artykułów:
- Misja Domu Praktyk Twórczych, czyli wyjaśnienie po co jesteśmy.
- Dom - Praktyka - Twórczość, czyli o nazwie naszego Domu
- Świetlica „Praktyki”, czyli ważne miejsce w Domu
- Świetlica, czyli słów kilka o miejscu zwanym świetlicą
- Dodatki do Świetlicy, czyli dodatkowo o miejscu zwanym świetlicą
- Artykuły, czyli miejsce, w którym pojawiają się nasze ważne i mniej ważne ale potrzebne teksty, na przykład na temat wzornictwa, Bauhausu i innych zjawisk w sztuce i kulturze.